Våra avtal


Här nedan hittar du detaljer om de olika avtal vi har. Blir ditt manus antaget hos oss kommer du bli erbjuden ett av dessa. Undantaget är bilderböcker. Där ser avtalen lite annorlunda ut.



Traditionell utgivning

Antagning
1 – 2 % av mottagna manus

Upplaga
1000 böcker, hårdpärm + pliktexemplar

Avtalstid
8 år

Produktion
Förlaget står för alla utgivningskostnader. Utgivningskostnaderna innefattar tryck, bearbetning av manus (lektör och redaktör), korrekturläsning, omslag, sättning av inlaga, marknadsföring, distribution och administration. Förlaget och författaren arbetar tillsammans för att få fram en så bra produkt som möjligt. Författaren förväntas läsa igenom och ta till sig lektörsutlåtandet, samt samarbeta med redaktören till dess att båda parterna känner att boken är färdig. Förlaget ställer inga krav på engagemang från författaren vad gäller övriga delar av produktionen, men uppskattar ett nära samarbetar även när det kommer till omslag och inlaga. Detta för att vi vill att författaren ska bli så nöjd som möjligt med sin produkt. Förlaget ansvarar för beställning av ISBN.

Marknadsföring
Förlaget arbetar aktivt med att marknadsföra boken tills kontraktet löper ut eller till dess att upplagan är slutsåld. Marknadsföringsstrategin kan delas in i tio delar.

Sociala medier – Förlaget arbetar aktivt med sociala medier och har valt Instagram som främsta sociala kanal eftersom vi tror mycket på just bilder som marknadsföringsverktyg. Vi har ett veckomål när det kommer till tillväxt av antal följare och kommer bland annat lägga upp bilder på boken, recensioner, information om dig som författare och intervjuer. Förlaget arbetar också med egna bilder och illustrationer. Till exempel illustrationer som föreställer scener från boken för att engagera våra följare och låta dina framtida läsare lära känna dina karaktärer redan innan de beställer boken. Ett annat sätt att engagera läsarna är till exempel ”intervjuer” med karaktärerna tillsammans med illustrationer på dessa. Vi vill även skapa en kontakt mellan dig och våra följare. Vi ser därför gärna att våra följare får ta del av ditt arbete med boken. Till exempel får följa produktionen, följa dig i vardagen och på eventuella mässor. En del av detta innebär att du som författare kommer behöva ta egna bilder och skicka in till oss. Vi ställer dock inget krav på detta då vi respekterar om du som författare är en privat person.

Gammelmedia – Förlaget hör av sig till diverse tidningar, inklusive lokaltidningar för att försöka få till författarintervjuer och reportage med författaren.

Bokbloggare och influensers – Förlaget skickar 20 exemplar till bokbloggare och influensers som vi tror kan hjälpa marknadsföringen av boken. Dessa väljs noga ut av vårt marknadsförningsteam.

Boktrailer - Förlaget gör en boktrailer som kommer läggas ut på Youtube och vår Instagram. Författaren förväntas dela trailern i sina egna sociala kanaler.

Säljare – Vårt säljteam, som vi kallar team dragon, arbetar aktivt med att sälja din bok. Varje säljare har sin egen säljstrategi, men de flesta arbetar via sociala medier och säljer mestadels till privatpersoner. Team dragon arbetar även med att boka in författarbesök till dig som författare.

Företag – Förlaget letar alltid efter nya företag att samarbeta med. Hur dessa samarbeten ser ut skiljer sig från företag till företag. Ofta handlar det om att vi gör upp en deal där vi marknadsför varandra, alternativt att vi låter företaget sälja din bok.

Författarbesök – Förlaget har för avsikt att boka in minst fem författarbesök till författaren under avtalstiden. Författaren förväntas dyka upp på dessa och presentera både sin och förlagets andra böcker. Författaren får en viss summa per besök.

Mun till mun – Författaren förväntas berätta för sina nära och kära om sin bok, samt för övriga personer när ett läge dyker upp i vardagen.

Mässor – Boken tas med på de mässor som förlaget besöker. Författaren förväntas inte åka med på dessa men får gärna göra det. OBS! Just nu besöker vi inga mässor på grund av covid-19.

Säljhäfte – Boken kommer med i förlagets säljhäfte som skickas till olika bibliotek och bokhandlar runt om i landet.

Lagerhållning, fakturering och utbetalning
Förlaget ansvarar för att lagerhålla böckerna, ta emot beställningar och fakturera. Royaltyn delas ut till författaren fyra gånger per år tillsammans med betalning för eventuella författarbesök. Författaren får lov att köpa ut böcker för en viss summa om denne till exempel vill sälja signerade böcker privat.

Övrigt
Förlaget ansvarar för att boken kommer in på nätbokhandlarna och inskickning av pliktexemplar. Författaren har rätt att behålla fem exemplar av sin bok. Förlaget ansvarar för att skicka dessa till författaren.

Royalty och inkomster
15 % royalty och 2000 kr per författarbesök.

Priser
Författaren betalar ingenting för utgivningen.



Partnerutgivning

Antagning
5 – 15 % av mottagna manus

Upplaga
1000 böcker, hårdpärm + pliktexemplar

Avtalstid
6 år

Produktion
Förlaget och författaren delar på alla utgivningskostnader. Utgivningskostnaderna innefattar tryck, bearbetning av manus (lektör och redaktör), korrekturläsning, omslag, sättning av inlaga, marknadsföring, distribution och administration. Förlaget och författaren arbetar tillsammans för att få fram en så bra produkt som möjligt. Författaren förväntas läsa igenom och ta till sig lektörsutlåtandet, samt samarbeta med redaktören till dess att båda parterna känner att boken är färdig. Förlaget ställer inga krav på engagemang från författaren vad gäller övriga delar av produktionen, men uppskattar ett nära samarbetar även när det kommer till omslag och inlaga. Detta för att vi vill att författaren ska bli så nöjd som möjligt med sin produkt. Förlaget ansvarar för beställning av ISBN.

Marknadsföring
Förlaget arbetar aktivt med att marknadsföra boken tills kontraktet löper ut eller till dess att upplagan är slutsåld. Marknadsföringsstrategin kan delas in i tio delar.

Sociala medier – Förlaget arbetar aktivt med sociala medier och har valt Instagram som främsta sociala kanal eftersom vi tror mycket på just bilder som marknadsföringsverktyg. Vi har ett veckomål när det kommer till tillväxt av antal följare och kommer bland annat lägga upp bilder på boken, recensioner, information om dig som författare och intervjuer. Förlaget arbetar också med egna bilder och illustrationer. Till exempel illustrationer som föreställer scener från boken för att engagera våra följare och låta dina framtida läsare lära känna dina karaktärer redan innan de beställer boken. Ett annat sätt att engagera läsarna är till exempel ”intervjuer” med karaktärerna tillsammans med illustrationer på dessa. Vi vill även skapa en kontakt mellan dig och våra följare. Vi ser därför gärna att våra följare får ta del av ditt arbete med boken. Till exempel får följa produktionen, följa dig i vardagen och på eventuella mässor. En del av detta innebär att du som författare kommer behöva ta egna bilder och skicka in till oss. Vi ställer dock inget krav på detta då vi respekterar om du som författare är en privat person.

Gammelmedia – Förlaget hör av sig till diverse tidningar, inklusive lokaltidningar för att försöka få till författarintervjuer och reportage med författaren.

Bokbloggare och influensers – Förlaget skickar 20 exemplar till bokbloggare och influensers som vi tror kan hjälpa marknadsföringen av boken. Dessa väljs noga ut av vårt marknadsförningsteam.

Boktrailer - Förlaget gör en boktrailer som kommer läggas ut på Youtube och vår Instagram. Författaren förväntas dela trailern i sina egna sociala kanaler.

Säljare – Vårt säljteam, som vi kallar team dragon, arbetar aktivt med att sälja din bok. Varje säljare har sin egen säljstrategi, men de flesta arbetar via sociala medier och säljer mestadels till privatpersoner. Team dragon arbetar även med att boka in författarbesök till dig som författare.

Företag – Förlaget letar alltid efter nya företag att samarbeta med. Hur dessa samarbeten ser ut skiljer sig från företag till företag. Ofta handlar det om att vi gör upp en deal där vi marknadsför varandra, alternativt att vi låter företaget sälja din bok.

Författarbesök – Förlaget har för avsikt att boka in minst fem författarbesök till författaren under avtalstiden. Författaren förväntas dyka upp på dessa och presentera både sin och förlagets andra böcker. Författaren får en viss summa per besök.

Mun till mun – Författaren förväntas berätta för sina nära och kära om sin bok, samt för övriga personer när ett läge dyker upp i vardagen.

Mässor – Boken tas med på de mässor som förlaget besöker. Författaren förväntas inte åka med på dessa men får gärna göra det. OBS! Just nu besöker vi inga mässor på grund av covid-19.

Säljhäfte – Boken kommer med i förlagets säljhäfte som skickas till olika bibliotek och bokhandlar runt om i landet.

Lagerhållning, fakturering och utbetalning
Förlaget ansvarar för att lagerhålla böckerna, ta emot beställningar och fakturera. Royaltyn delas ut till författaren fyra gånger per år tillsammans med betalning för eventuella författarbesök. Författaren får lov att köpa ut böcker för en viss summa om denne till exempel vill sälja signerade böcker privat.

Övrigt
Förlaget ansvarar för att boken kommer in på nätbokhandlarna och inskickning av pliktexemplar. Författaren har rätt att behålla fem exemplar av sin bok. Förlaget ansvarar för att skicka dessa till författaren.

Royalty och inkomster
50 % royalty

Priser
Priset varierar från manus till manus beroende på manusets längd och hur genomarbetat det är. För de flesta hamnar priset mellan 35 000 kr och 50 000 kr.



Hybridutgivning

Antagning
15 – 25 % av mottagna manus

Upplaga
1000 böcker, hårdpärm + pliktexemplar

Avtalstid
3 år

Produktion
Författaren betalar för produktionen av boken. Produktionen innefattar tryck, bearbetning av manus (lektör och redaktör), korrekturläsning, omslag och sättning av inlaga. Förlaget och författaren arbetar tillsammans för att få fram en så bra produkt som möjligt. Författaren förväntas läsa igenom och ta till sig lektörsutlåtandet, samt samarbeta med redaktören till dess att båda parterna känner att boken är färdig. Förlaget ställer inga krav på engagemang från författaren vad gäller övriga delar av produktionen, men uppskattar ett nära samarbetar även när det kommer till omslag och inlaga. Detta för att vi vill att författaren ska bli så nöjd som möjligt med sin produkt. Förlaget ansvarar för beställning av ISBN.

Marknadsföring
Viss marknadsföring ingår, men förlaget kommer inte aktivt arbeta med att sälja din bok. Största delen av marknadsföringen vi erbjuder kommer ske via vår Instagram, där vi bland annat kommer lägga upp information och bilder på boken, samt intervjuer. Vi kommer även att göra en boktrailer.

Lagerhållning, fakturering och utbetalning
Författaren ansvarar för att lagerhålla böckerna, samt utskick och fakturering till köparna. Förlaget ansvarar för att skicka de tryckta böckerna till författaren.

Övrigt
Förlaget ansvarar för att boken kommer in på nätbokhandlarna och inskickning av pliktexemplar.

Royalty och inkomster
100 % royalty

Priser
Priset varierar från manus till manus beroende på manusets längd och kvalité. För de flesta hamnar priset mellan 55 000 kr och 85 000 kr.

* Alla priser, ersättningar och royalties är exklusive moms.