Nedan hittar du information om de olika avtal vi har.
___
Traditionell utgivning
Antagning
1–2% av mottagna manusUpplaga
1000 böcker, hårdpärm + pliktexemplar (gäller avtal för fysisk bok)Ljudboksfil(gäller avtal för ljudbok)
e-boksfil (gäller avtal för e-bok)
Avtalstid
8 årProduktion
För romaner och kapitelböcker innefattar produktionen bearbetning av manus (lektör och redaktör), korrekturläsning, omslag, ISBN, sättning av inlaga och tryck. För bilderböcker innefattar produktionen bearbetning av manus (redaktör), korrekturläsning, omslag, illustrationer, ISBN, sättning av inlaga och tryck. För ljudböcker ersätts sättning av inlaga och tryck med ljudproduktion. För e-böcker sker ingen tryckning eller ljudproduktion.Marknadsföring
Förlaget marknadsför boken genom att följa en marknadsföringsplan som innefattar arbete via sociala medier, kontakt med gammelmedia, samarbete med bokbloggare, kontakt med företag, inbokning av författarbesök, mässbesök och kontakt med bibliotek och skolor.Författaren förväntas förse förlaget med viss information för att underlätta det lokala arbetet. Författaren förväntas även följa med på bokmässan om ej särskilda skäl förekommer, samt vara aktiv på sociala medier.
Lagerhållning, distribution och utbetalningar
Förlaget ansvarar för att distribuera böckerna (till exempel till olika nätbokhandlar och streamingtjänster). Förlaget ansvarar även för att lagerhålla böckerna, ta emot beställningar och fakturera kunder. Royalty delas ut till författaren fyra gånger per år tillsammans med betalning för eventuella författarbesök. Författaren får lov att köpa ut böcker för egenförsäljning mot en bestämd summa per bok.Royalty och ersättningar
15% royalty och 2000 kr per författarbesök + milersättningKostnadsuppdelning
Förlaget står för hela den ekonomiska investeringen.___
Partnerutgivning
Antagning
2–4% av mottagna manusUpplaga
1000 böcker, hårdpärm + pliktexemplar (gäller avtal för fysisk bok)Ljudboksfil (gäller avtal för ljudbok)
e-boksfil (gäller avtal för e-bok)
Avtalstid
6 årProduktion
För romaner och kapitelböcker innefattar produktionen bearbetning av manus (lektör och redaktör), korrekturläsning, omslag, ISBN, sättning av inlaga och tryck. För bilderböcker innefattar produktionen bearbetning av manus (redaktör), korrekturläsning, omslag, illustrationer, ISBN, sättning av inlaga och tryck. För ljudböcker ersätts sättning av inlaga och tryck med ljudproduktion. För e-böcker sker ingen tryckning eller ljudproduktion.Marknadsföring
Förlaget marknadsför boken genom att följa en marknadsföringsplan som innefattar arbete via sociala medier, kontakt med gammelmedia, samarbete med bokbloggare, kontakt med företag, inbokning av författarbesök, mässbesök och kontakt med bibliotek och skolor.Författaren förväntas förse förlaget med viss information för att underlätta det lokala arbetet. Författaren förväntas även följa med på bokmässan om ej särskilda skäl förekommer, samt vara aktiv på sociala medier.
Lagerhållning, distribution och utbetalningar
Förlaget ansvarar för att distribuera böckerna (till exempel till olika nätbokhandlar och streamingtjänster). Förlaget ansvarar även för att lagerhålla böckerna, ta emot beställningar och fakturera kunder. Royalty delas ut till författaren fyra gånger per år tillsammans med betalning för eventuella författarbesök. Författaren får lov att köpa ut böcker för egenförsäljning mot en bestämd summa per bok.Royalty och ersättningar
50% royalty och 2000 kr per författarbesök + milersättningKostnadsuppdelning
Förlaget och författaren delar på alla utgivningskostnader (produktion, marknadsföring, lagerhållning, distribution och administration). För fysiska böcker och ljudböcker innebär det en författarinvestering på 49 000 kr. För e-böcker är summan 29 000 kr.Observera att priserna gäller produktion från råmanus, där manusutveckling ingår. Ska en redan befintlig bok ges ut i ett annat format är kostnaden betydligt lägre, då till exempel manusutveckling och omslag inte behöver finansieras igen.
_____
Alla priset, royalties och ersättningar är exklusive moms.